Наука и ценности ученого в контексте развития человеческого общества
Аннотация
В статье рассматривается эволюция взглядов относительно понимания и интерпретации науки, научного знания, выделяются и анализируются две позиции – сциентизм и
антисциентизм: сциентизм, провозглашающий идею разума как ключевого инструмента позна-ния, вершиной развития которого становится наука в потенциальной безграничности своих возможностей, и антисциентизм, характеризующий науку в контексте равнозначных мировоззренческих систем как метод постижения относительных истин. Целью данной статьи является рассмотрение проблемы соотношения науки и этики в историческом контексте; задачами: обозначение ключевых позиций по вопросу «ценностной нейтральности» ученого, выработанных на определенных этапах развития человеческого общества. Подчеркивается, что вопрос о том, может ли ученый быть ценностно-нейтральным, особенно в социально-гуманитарном знании, – на сегодняшний день становится чрезвычайно актуальным. Отмечается, что этика ученого становится ключевым разделом научной этики. Автор резюмирует, что в условиях нарастающих угроз и цивилизационных вызовов современности сложность взаимоотношений науки и этики актуализирует моральный кодекс ученого, что подтверждается положениями стратегического курса Российской Федерации на сохранение национальной безопасности.
© Склярова Е. А., 2024
Science and values of a scientist in the context of human society development
page. 285-290
Abstract
In the article the solution of the evolution of views quite clearly understands and essential knowledge, scientific knowledge, two positions are identified and analyzed - scientism and anti-scientism: scientism, proclaiming the idea of reason as a key tool of cognition, the pinnacle of development, which becomes science in the guaranteed infinity of its capabilities, and anti-scientism, characterizing science in twenty equivalent worldview systems as a method of comprehending relative truths. The purpose of this article is to preserve the problems of the relationship between science and ethics in the historical past; tasks: the key provisions on the issue of “value neutrality” of scientific, developed on the basis of the principles of development of human society are designated. It is emphasized that the question of whether a scientist can be value-neutral, especially in social and humanitarian knowledge, is becoming extremely relevant today. It is noted that the ethics of a scientist is becoming a key section of scientific ethics. The author summarizes that in the context of growing threats and civilizational challenges, the modernity of modernity determines the principle of science and ethics, actualizes the moral code of the scientist, which is approved by the provisions of the course of the Russian Federation on maintaining national security.